Sunday, May 8, 2011

9/10 rezeki itu dtg dripd perniagaan...

arr...bru2 neyh sprti tiap2 thun mak akn terlibat dgn HARI PENYAYANG..
so...i pun turut sma mnybukkan diri ah kan..hee
tlg mak meniaga..tp thun neyh la pling best...sbb start thun neyh aku dah pandai cket2 n tahu selok belok perniagaan neyh kan..dlu msa skolah2 duk blur g...skng da pham dah:)
start ari penyayng neyh aku dah kenal dgn ramai peniaga..
termasuk lah abg fitri a.k.a abg hensem a.k.a abg mesra alam..haha

PERNIAGAAN adalah suatu kegiatan yang amat dianjurkan Islam kepada umatnya. Ini kerana aktiviti perniagaan menjanjikan hasil pulangan berlipat ganda kepada peniaga yang berusaha bersungguh-sungguh. Tidakkah Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud: “9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan.” (Hadis riwayat Tirmizi)

mesti penah dgaq hadis kat ats neyh kan? 9/10 rezeki itu dtg drpd perniagaan...
bla aku tgk2 blik mmg berniaga neyh bnyk kelebihan dya...kta bleyh latih dri kita bersifat sabar..yala nak layan perangai customer yg bermcm2 perngai tu kan..dah tu kita mesti jujur dlm berniaga neyh kan..n mcm2 lg lah..

msa kart ari pnyyang tuw aku ada knal dgn 2 org abg neyh..muda lg dlm umuq 20 somethng aku rasa..
dpa mai berniaga jgk...depa jual belon...klaw tgk depa neyh mesti ada sesetgah owg tuw pandang lekeh ja kart dpa kan? yala jual pun belon...hampa jgn tgk ja dpa pkai lekeh2 jual belon ja pun ta bleh untung..keuntungn dpa berlipat2 kali ganda dri mak aku meniaga nak haabaq mai...stu malam sja dpa dah dpt RM 2000 something...4 mlm berniaga dah RM 8000...aku dgq2 tercengang sat...pergghh..MASYUK kot weyh..jual belon ja...mai meniaga naik storm...muda ja lg...pakaian sesimple2 yg boleh..selipar jepun ja pkai..stu lg group yg aku knai jual belon jgk...8jam ja dpa duduk kat ctu dah boleh collect dkat2 RM 3000...woa...naik mercedes mata belalang weyh...melancong luaq negara tayah dok kta la kan...mna yg dya ta pnah p...tenganga aku..hahaha..mak n abh pun tercengang dgq dpa cita..

mcm tuw lah kan...asal rezeki yg dcari tuw halal...sifat nak berjaya tu ada dlm diri...rajin usaha..apa yg kita nak insyaallh kita akn dpt...tayah susah2 nak keja besaq2 pun...mmg salute lah dpa neyh...muda2 ja lg...dah pandai cri duit..n yg pling penting halal...bla tgk blik dpa neyh aku qasa mcm syok plak berniaga..hee...but now mak ckp dgn umuq aku skrng neyh aku  kna blajaq dlu..stdy btoi2...jgn main2 dah lpas neyh...lpas da abis study bru berjinak2 dgn perniagaan...insyaallh...

motif post neyh hnya ingin berkongsi maklumat..
n tasalah kan nak memberi sedikit pendapat...hope cita neyh sedikit sebnyk membri sumbngan kpd anda...
semoga berjaya :)


No comments:

Post a Comment